Nackdelarna finns oftast bara i era egna ögon

2010-01-15 / 18:55:44Publicerat i Linda tycker till



Jag och Evelina diskuterade igår hur vi ser ut, haha. Evelina ställde då frågan "vad trivs du minst med när det gäller dig själv?" och självklart kom jag på en massa saker som jag rabblade upp. Känner ni igen er? Det tror jag många utav er gör! Jag har då aldrig träffat någon som sagt "det finns ingenting med mig själv som jag skulle vilja ändra på". Alla kan nog hitta någonting hos dem själva som de inte är nöjda med. Det kan vara håret, näsan, magen, benen... Det kan vara allt från "feta lår" till en finne!

Något jag har tänkt på är att det oftast är tjejer som har så dåligt självförtroende. Varför är det så? Det kan kanske vara så att man fått höra elaka saker om sitt utseende under sin uppväxt. Det kanske är för att killar sägs vara så ytliga? Varför betraktas då killar som ytliga när det finns precis lika många tjejer som klagar på sitt eget och andras utseende? Det finns många frågor som dyker upp i mitt huvud...

Mobbning är en sak. Självklart blir självförtroendet sämre då man blir utsatt för elaka kommentarer om sitt utseende. Mobbning är dessutom något som jag verkligen inte tycker om! Många utav er har säkert varit där, antingen har man varit mobbaren eller den som blir utsatt för det. Själv kan jag erkänna att jag någon gång både sagt något elak om någon och fått höra något elakt om mig själv. Det ena vill jag få ogjort (sålänge jag inte hade en riktigt bra anledning) och det andra är en jobbiga ord som fortfarande sitter kvar i huvudet på mig vilket som sagt kan leda till ännu sämre självförtroende.

"Han är så himla ytlig, alla killar är ytliga!" Den har jag hört förr och det är jag nog inte heller ensam om! Jag tycker det är synd att alla killar får den stämpeln. Visst, en del killar är faktiskt ytliga. Riktigt ytliga. Det betyder dock inte att alla killar är sådana, ellerhur? Några utav er kanske har en pojkvän. Ni tror väl inte han är tillsammans med er på grund av ert yttre? Jag har iallafall pojkvän och jag är fullt medveten om att han inte alls tänker så! Alltså, alla killar är inte "ytliga idioter".

Jag vill iallafall säga till alla er som läst det här; ni må hitta otroligt många nackdelar med er själva, men tänk på att det oftast bara är ni själva som ens lägger märke till dem!
Skrivet av Sändy [http://metrobloggen.se/sandystar]

you go! :D



vi tjejer växer upp i ett samhälle fullt med singnaler om att vi är till för att vara passiva och vackra. det är därför det fokuseras så mkt på tjejers yttre, eftersom att innan sågs inte ens kvinnor som människor, vi var männens egodelar och självklart ville det då att vi skulle vara vackra, för deras skull. även om inte killar tänker så idag, är det endå så vårat samhälle är format, att vi kvinnor i huvudsak är till för vårt yttre.

2010-01-1519:36:49 | http://metrobloggen.se/sandystar
Skrivet av Frida{En foto intresserad tjejs vardag}

bra skrivet! känner igen det.

Kram:)

2010-01-1520:05:21 | http://fsjfoto.blogg.se/
Skrivet av pelli

Bra skrivit ditt lilla kakmonster, där endå en smart sida hos dig endå! :)

Skrivet av ♥ Linneas Fotoblogg

Bra text! Stämmer verkligen! :)



Sv: Tack <3

2010-01-2014:02:30 | http://linnealjungberg.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: