Här kommer svaren... :)

2010-04-07 / 22:54:34Publicerat i Linda tycker till



Vad har du för kamera? Jag har en Canon EOS 450D!

Hur i hela fridens namn lyckas du redigera dina bilder så jäkla fint om du inte kan ps? Först och främst vill jag säga tack! Ska jag vara ärlig är det dock väldigt sällan jag lägger ner tid på att redigera mina bilder ordentligt. Jag tycker inte jag redigerar mina bilder märkvärdigt alls faktiskt!

Kan du inte fota mig någon gång i sommar? Jag kan ju berätta att Linneah ställde frågan och jag svarar med glädje ja på den! Vill du fotograferas av mig, inte bara Linneah, säg till. Jag vill dock ha lite koll på vem du är först, haha. :)

Vad är ditt största intresse att fota på? Jag antar att du menar vilket mitt favoritmotiv är och jag måste säga att det varierar. Dock är det oftast roligast att fotografera människor!

Hur länge har du fotograferat? Det började som mest för två somrar sedan då vi var i Härnösand. Då lånade jag mammas kamera och gick runt och fotograferade en massa blommor och annat. Efter det önskade jag mig en kamera och en kort tid senare fick jag en. Det var då jag började på riktigt, men jag kan inte säga riktigt exakt när det var...

Skulle du kunna lägga in din favoritbild du tagit?
Ska jag vara ärlig är det alldeles för svårt. Jag kan inte bestämma mig!

Vad har du för objektiv?
50mm f, .1.8 och det använder jag all the time! Ska dock köpa något mer objektiv längre fram, såklart... Men än sålänge är jag riktigt nöjd med det jag har nu.

Kan du inte visa en porträttbild du tagit med digitalkameran du hade innan?
Visst kan jag det! Jag får välja en, jag säger inte att det är den absoluta favoriten, men en utav de bilder jag gillar mest iallafall. Den kameran var inte den bästa, men som Eve alltid sagt, allt handlar inte om kameran. ;)


Hur länge tänker du hålla på med fotografering? Som det ser ut nu kommer jag fotografera tills den dag då jag inte längre kan använda min händer!

Vilka motiv tycker du är roligast att fotografera? Det varierar som sagt, men porträttbilder är det som intresserar mig mest. Kreativa bilder är också riktigt kul... :)

Jag tycker du tar fantastiska kreativa fotografier, hur släpper du loss din kreativitet? Hm, det är olika för varje gång... Ibland ser jag något och tänker "jaha!" om ni förstår vad jag menar? Då går jag loss lite med kameran och vissa bilder kan bli riktigt bra. Det kan även vara att jag helt plötsligt får en idé i huvudet och genast måste hämta kameran så jag inte glömmer vad jag vill fotografera. Sedan är det bara att hitta rätt läge så bilden får en härlig känsla och så "klick"!

Jag tycker du beskär porträttbilderna väldigt bra. Är det bara känsla eller har du lärt dig det någonstans? Vad glad jag blir av alla komplimanger, haha! :D Oftast tar jag en bild och låter den vara som den är och redigerar det andra, men ibland känner jag ändå att jag behöver beskära en bild... Det är har mest med känsla att göra och har även lite att göra med vad som brukar gälla. Ibland blir t.ex en porträttbild jättefin, men ändå lite tråkig då jag just råkat placera personen i mitten utav bilden. Då brukar jag beskära så att personen hamnar lite åt sidan och att jag beskär precis ovanför huvudet. Då får bilden mer känsla på något sätt. Det är dock sällan det händer. Andra gånger handlar det kanske om en blomma eller något liknande jag fotograferat och bilden känns tråkig. Då har jag helt och hållet låtit känslan ta över och beskärt på ett litet kul sätt. Jag är väldigt nogrann när jag beskär, jag vill inte att bilden ska kapas av så man verkligen ser att den är beskärd. Det ska synas att det ligger lite känsla bakom, men bäst är det när det inte syns att bilden är beskärd alls! Hehe, där fick du ett väldigt tydligt svar på din fråga, Göran!

Jag gillar verkligen bilden "Vad tror ni" Mystik och känsla... Berätta hur du tog den!

Jag stod vid akvariumet och fotograferade fiskarna. Bilden togs med den gamla lilla digitalkameran. Helt plötsligt fick jag för mig att det såg ganska fräckt ut när lampan lyste på den smutsiga kanten, akvariumet var inte som renast då hehe, och när växterna stack fram i kanterna. Pumpen i akvariumet gav lite liv i vattnet och tillsammans med ljuset gjorde det nästan hela bilden. När jag tagit bilden tyckte jag dock inte att jag var helt färdig. Jag prövade att öka kontrasten och det blev lite bättre. Sedan ändrade jag så bilden blev svartvit och då blev den bra tyckte jag! Jag tog bilden med blixt eftersom det fick lampan att lysa lite extra!




När började du blogga? På nyårsafton 2008. Jag har dock rensat bloggen av personliga skäl och därför ser ni inte så gamla inlägg, men det var då det hela började iallafall. :)

Vilka bloggar läser du dagligen? Det blir dem jag följer via bloglovin. Mina vänners bloggar, min systers blogg och några andra. Min favoritbloggare genom alla tider är Jakob (http://www.djungeltrumman.se/detvarmindag)! :D

Vilken är den bästa blogg du läst? Well, när det gäller Jakobs blogg är det ju inte bara texten som intresserat mig, men ändå är det hans blogg jag tycker om som mest. Det var hans otroligt fina bilder och snygga stil som lockade mig till en början, sedan var jag fast!

Följer du någon utav de större bloggarna (Kenza, Kissie, Foki osv)? Jag kan inte påstå att jag följer dem, men jag kikar in på dem då och då. Kissies blogg är skit, men ändå läser jag den... Jag älskar däremot både Kenzas och Fokis stil och de är båda riktigt söta tjejer!

Hur många besökare har du cirka på den dag? Det är allt från 20st till 60st, det skiftar hela tiden. Detta är när jag är aktiv på bloggen. Jag är nöjd med hur många läsare jag har även om detta är lite för många. :)




Var någonstans vill du gifta dig? Jag har alltid drömt om ett mysigt bröllop på stranden en varm sommardag eller utomlands, men vem vet hur det blir i framtiden!

Favoritmat? Thaimat!

Favoritfärg? Rosa och grön.

Är Kevin mannen i ditt liv? Guess not!

Har du bra betyg? Jag har lagom bra betyg, tycker jag. :)

Vem ringer/pratar du med när du är ledsen? Antingen bästa vännen Eve eller min kära granne Alice. Det beror på vem jag får tag i. Min syster är också alltid bra att ha i ledsna stunder.

Vem är din största förebild? Min syster. No doubt about it!

Vad är det godaste du någonsin ätit? Haha oj, det minns jag inte. :)

Vilket ämne har du högst betyg i? Engelska och musik.

Vilken låt lyssnade du på senast? John ME - Paris

Om du blundar, vad ser du framför dig då? Sommar, haha!


Tack till alla er som tog er tiden att ställa en eller flera frågor. Puss på er!

Skrivet av Daniel Wahlgren - Hobbyfotograf

sv: Tack så mycket du! :-D



Förresten, det heter digital kompaktkamera, din systemkamera är ju också digital ;-)

"Motsatser" osv:

Digital - Analog

Kompakt - System

2010-04-0815:01:42 | http://dwahlgren.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: