Här kommer svaren!

2011-11-12 / 20:52:00Publicerat i Linda tycker till


Vad är det bästa du vet att göra?
Umgås med pojkvännen och vännerna, fotografera, sjunga, lyssna på musik och allt annat som gör mig glad. :)

Vilka/vilken är din(a) närmaste vän(ner)?

Jag har många vänner som står mig väldigt nära. Den som står mig närmast är dock min Sebastian då han inte bara är min pojkvän, utan även min bästa vän.


Vilka färger ska ditt och Sebbes bröllop gå i? Haha, vilken gullig fråga Gisela! ;) Ja du, det har vi inte bestämt ännu. Jag vet inte ens själv, men ljusa färger ska det vara!

Coca cola eller Fanta? Fanta

Dator eller tv? Dator

Sommar eller vinter? Sommar!

Guld eller silver? Silver

Är du i ett förhållande? Ja ♥

Beskriv dig själv med tre ord!
Glad, kreativ och ärlig.


Favoritämnen i skolan? Estetiska ämnen och språk. Musik har vi inte, men jag funderar på att söka till Musikprofilen eller något nästa år eftersom att jag alltid har älskat musik.

Favoritmusik? Haha, det beror helt på vilket humör jag är på och vad jag känner för att lyssna på!

Röker du? Verkligen inte.

Vem smsade dig senast? Sebbe




Har du någonsin funderat på att skaffa ett Vidvinkelobjektiv och vilket jag har hört ska göra sig bra för bilder på tex. arkitektur och/eller landskapsbilder. Ps. om du redan har ett när kommer det då bilder på sådant?
Ja, självklart har jag funderat på det. Jag har nog drömt om de flesta olika slags objektiven... Tyvärr har jag inte pengar till ett sådant nu och nästa gång jag uppgraderar min kamerautrustning blir det nog inget vidvinkelobjektiv. Men vi får se! Arkitektur intresserar mig inte, men landskapsbilder hade däremot varit kul att plåta. Objektivet jag har nu räcker inte riktigt till att få otroliga sådana bilder som jag gärna hade fångat.

Vad är det bästa med att fotografera?
Själva känslan av att göra det, haha! Jag älskar att fånga ögonblick, fotografera "modellbilder" och så vidare. Men det bästa är faktiskt själva glädjen jag känner under tiden jag har kameran i handen och fotograferar. När jag har en riktigt lyckad fotografering blir jag extra glad, särskilt om kunden är lika glad som jag. Jag älskar det jag gör helt enkelt så jag älskar allt som ingår i det, även att jobba med redigeringen som en del inte tycker lika mycket om.

Hade varit kul om du hade kunnat skriva under dina bilder om vilket objektiv/inställnignar du använder så att man kan få lite tips osv!
Angående det... Att skriva objektiv/inställningar är nog något jag inte kommer att göra under alla bilder jag publicerar. Får jag däremot en fråga om vad jag använde för objektiv och inställningar när bilden togs, kan jag publicera bilden på nytt med denna information. Så bara fråga på om du vill veta. ;)

Vad tycker du bäst om att fotografera ? (misstänker nästan att det är människor, men hur isf?)
Det stämmer, människor är vad jag helst placerar framför kameran haha. Det finns nog inget speciellt sätt som jag föredrar, men jag tycker om att variera mig. Om mina bilder ser nästan exakt likadana ut är jag inte nöjd. Att de liknar varandra gör ingenting, sålänge jag har bilder som sticker ut också. Jag tycker även väldigt mycket om spontana bilder så jag försöker alltid få in någon sådan bild i en fotografering fylld med poser.


Hur kommer det sig att du blev intresserad av att fotografera?
Jag har alltid varit konstnärligt intresserad, oavsett hur bra jag har varit på olika saker. Jag älskar att använda min kreativitet.

Min mamma berättade en gång om när jag var liten och vi tittade på mina syskons skolavslutning. När vi stod på skolgården fick jag syn på en skylt. På skylten stod det något på engelska och min mamma trodde att jag försökte lista ut vad det stod (vilket jag verkligen inte kunde göra då jag var tre, fyra år och inte ens kunde läsa svenska meningar). Men när mamma frågade mig visade det sig att det var färgerna jag studerade. Färgerna.

Nu vet ni att jag alltid har varit konstnärlig, sett saker som inte andra ser och allt det där ni vet. Hur som helst... Jag ska återgå till fotograferandet (sorry, tappade frågan en aning hehe). När vi var på besök i Härnösand år 2008 fick jag låna mammas lilla kamera. Jag gick och fotograferade blommor och människor ur olika perspektiv. Det var nog där det hela började.

Jag fick först en liten kamera som jag fotograferade allt möjligt med, och jag älskade det. Någon systemkamera hade jag inte, men det var lika kul för det. Mina bilder var ju inte dåliga, vilket visade att jag faktiskt var rätt duktig och att det inte handlade om kameran. När jag förstått att jag faktiskt hade känsla för fotografering önskade jag mig en systemkamera, som jag fick i december 2009. Jag lärde känna kameran samtidigt som jag använde min kreativitet och samtidigt som jag utvecklades, började jag att älska fotografering ännu mer. Räcker det så? Hehe... 


Hur är den estetiska linjen på Rönne ? Hade varit kul att veta om den skiljer sig något från min "media"-linje, (som egenltigen inte existerar längre ..)
Jag hade egentligen velat gå i Helsingborg men eftersom att det är så svårt för mig att pendla fick det bli i lilla Ängelholm iallafall. Som tur är blev jag inte besviken för det. Det Estetika programmet på Rönnegymnasiet är riktigt bra! Vi har blandade uppgifter så att det inte blir tjatigt och oftast är det väldigt roligt.

För er som har fått för er att vi endast fotograferar har fel. Vi tecknar, målar, skulpturerar och fotograferar. Vi jobbar även mycket med layouts och så vidare. Med andra ord, vi använder både datorn och händerna. I årskurs två kan man välja mellan tre olika profiler: "Arkitektur och design", "Foto, film, data" och gamla hederliga "Bild och form". Nu i årskurs ett fördjupar vi oss alltså inte i dessa ämnen, det blir mer som att vi testar oss fram inför vårt val. För min del kommer det såklart att bli "Foto, film, data".


Vad har du för kamera? Canon EOS 450D

Letar du inspiration och bestämmer typ ett tema till dina fotograferingar eller kommer idéerna medan du fotograferar?
Både och! Jag har många idéer jag vill slutföra, men det är svårt att hitta en modell som gärna ställer upp på allt. Men oavsett vad jag planerar innan dyker det nästan alltid upp någon ny idé under själva fotograferingen.

Välj en favoritbild från din senaste fotografering!




Har du alltid haft den här bloggen eller har du haft/har någon annan än denna?
Det har alltid varit den här bloggen.

Har du designat din blogg själv? Nix! Min otroligt duktiga kusin Malin har designat den åt mig. :)

När började du blogga? På nyårsafton 2009 då jag fick stanna hemma med magsjuka OCH förkylning... Dock kan ni endast se inlägg från mars 2009 på grund av att jag raderade de tidigare inläggen (jag minns inte ens varför).



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: